7 voordelen van marketing automation in Odoo

Een goede marketingaanpak vraagt tijd. Maar time is ook money. Daarom moet je die tijd ook zo efficiënt mogelijk gebruiken. Toch verliezen veel bedrijven nog uren aan hun marketing door op een traditionele manier naar hun klanten te communiceren, manueel hun leads te engageren, enz. Daar kan marketing automation verandering in brengen. In dit blogbericht leggen we je uit wat de belangrijkste voordelen van Odoo marketing automation zijn.

Wat is marketing automation?

Marketing automation, zoals de term al weggeeft, helpt je om verschillende aspecten van het marketinggebeuren van je bedrijf te automatiseren. Met marketing automation kan je op een geautomatiseerde manier naar je contacten en leads communiceren binnen elke fase van het klantentraject. Het uiteindelijke doel van marketing automation is om je contacten en leads sneller te veranderen in effectieve klanten.

Voordelen van marketing automation in Odoo

1. Geautomatiseerde & gerichte campagnes

Een goede marketing automation strategie bestaat vaak uit verschillende campagnes. En deze kan je met de Odoo marketing automation app eenvoudig met enkele klikken aanmaken. Geef een naam aan de campagne, selecteer de contacten uit je database die je wil targetten, voeg de juiste filters toe en kies een starttijdstip en loopduur voor de campagne.

Van zodra je dit hebt gedaan, kan je activiteiten toevoegen aan je campagne en een workflow voor je leads creëren. Zo kan je stap voor stap geautomatiseerde en gerichte campagnes bouwen voor elke specifieke doelgroep die je wil bereiken.

2. End-to-end klanttrajecten

Zo eenvoudig als het is om een marketingcampagne aan te maken, zo eenvoudig is het ook om deze in te vullen met Odoo. Via de marketing automation app kan je meerdere activiteiten aan één campagne toevoegen en zo geavanceerde workflows met meerdere trajecten voor leads creëren.

Als je een activiteit toevoegt, kan je zelf het type van de activiteit kiezen en hier actie- en tijdsgebonden triggers aan vasthangen. Daarnaast kan je ook nog verdere acties aan iedere activiteit toevoegen. Zo kan je op basis van een actie die een lead uitvoert (bv. e-mail geopend/aangeklikt/beantwoord) deze het ene of het andere traject laten volgen in de workflow. Op deze manier kan je zelf het verloop en de invulling van je klanttrajecten bepalen, van het eerste contact met je doelgroepen tot een uiteindelijke klantconversie.

3. Lagere workload & hogere efficiƫntie

Automatiseren betekent je werktijd en -hoeveelheid verminderen. Daarom verlaag je met de marketing automation van Odoo ook rechtstreeks je werkdruk én verhoog je je werkefficiëntie. Want naast het werk dat je uitspaart bij de aanmaak en invulling van je campagnes, bespaart Odoo je ook nog uren op andere vlakken.

Zo volgt Odoo automatisch alle activiteiten binnen je campagnes op en kan je instellen dat alle gegevens van je leads automatisch worden bijgewerkt in je database naargelang hun vordering in het klantentraject. Daarnaast kan je leads ook automatisch toewijzen aan specifieke personen binnen je marketing- of salesteam, waardoor iedereen zijn of haar taken binnen de campagne ook automatisch krijgt toegewezen en je geen tijd meer verliest met manuele taakverdelingen of opvolgingen.  

4. E-mail template generator

Odoo heeft ook een geïntegreerde templatebouwer voor marketing automation voorzien. Met de templatebouwer kan je zelf je emailtemplates ontwerpen en de inhoud ervan bepalen. Via de intuïtieve drag-and-drop interface kan je makkelijk tekst, afbeeldingen, call-to-actions, etc. toevoegen en personaliseren, zonder dat er nood is aan codeerwerk.

5. Gebruiksvriendelijke interface

Een van de sterktes van Odoo, en niet alleen in de marketing automation app, is de visuele en gebruiksvriendelijke interface van het platform. In de interface van de marketing automation app krijg je steeds een duidelijk overzicht van al je nieuwe, lopende en afgelopen campagnes. Zo kan je per campagne eenvoudig je workflows beheren en kan je de prestaties per campagne, activiteit en actie raadplegen in overzichtelijke grafieken. Verder vind je in de interface ook een testmodus om alle stappen van de workflow te testen vooraleer je je campagne effectief lanceert.

6. Real-time overzichten

Odoo zorgt ook steeds voor real-time overzichten van je lopende campagnes. Via automatische updates kan je exact zien wanneer een activiteit een nieuwe lead binnenbrengt of wanneer een lead een bepaalde actie heeft uitgevoerd.

Daarnaast kan je ook steeds per campagne rapporten en analyses raadplegen. Op basis hiervan kan je interessante inzichten krijgen over de prestaties van je campagne, activiteiten en acties. Deze kan je dan naar de toekomst toe gebruiken om je nieuwe campagnes te optimaliseren of aanpassingen te maken

7. Naadloze integratie met andere Odoo-apps

Ten slotte biedt Odoo je als gebruiker meer dan alleen maar een app voor marketing automation. Het CRM- en ERP-pakket is een ecosysteem van meer dan 10.000 (!) verschillende apps die je zelf kan selecteren en toepassen naargelang je eigen bedrijfsnoden. Je kan de marketing automation app zo naadloos integreren met apps voor CRM, e-mailmarketing, sms-marketing, e-commerce, etc.. Zo kan je de werking van je bedrijf of organisatie ook op andere vlakken automatiseren én alles beheren vanuit één centraal platform.