Het is wellicht een understatement als we zeggen dat de doordeweekse activiteiten van een salesprofessional er anders uitzien dan pakweg tien jaar geleden. De manier van werken in salesafdelingen werd de laatste jaren gecompliceerder en geavanceerder dankzij de opkomst van verschillende salestechnologieën. We vertellen je graag meer over het onderwerp in onderstaand blogartikel.
De opkomst van sales intelligence in de bedrijfsvoering
De veranderende consument
Veranderingen in het aankoopproces bij consumenten en bedrijven
Een eerste belangrijke factor waar we vandaag rekening mee moeten houden zijn de veranderingen in het aankoopproces. Sales- en marketingafdelingen krijgen meer en meer te maken met uitstekend geïnformeerde leads die een persoonlijke service verwachten. Bovendien geraken consumenten en bedrijven meer en meer gewoon aan het feit dat ze in alle fases van het aankoopproces uiterst relevante en gepersonaliseerde informatie op hun bord krijgen. Deze dynamiek maakt het voor salesprofessionals erg moeilijk om leads tot een aankoop te laten overgaan.
Sales Intelligence
Wat doet sales intelligence?
Sales technologie geeft als het ware een antwoord op de dynamiek die hierboven beschreven werd. Sales intelligence is de combinatie van technologieën die salesteams helpen bij het vinden, monitoren en begrijpen van prospects en bestaande klanten. Op deze manier kunnen salesprofessionals op zoek gaan naar opportuniteiten en op het juiste moment overgaan tot een persoonlijke benadering. Vaak gaat het hier om het toevoegen van informatie over de context rond contacten. Dit zijn zaken als:
- Aankoopgeschiedenis
- Interesses
- Recente koopsignalen
- Lopende contracten
- Bedrijfsdoelstellingen
- Digitale gereedheid
Gewapend met deze informatie zijn bedrijven in staat om leads van relevante en gepersonaliseerde informatie te voorzien en op het juiste moment de juiste actie te ondernemen.
Automatisering en AI
Betere focus door automatisering en artificiële intelligentie
Time is money, zeggen ze wel eens. Dankzij automatisering en artificiële intelligentie wordt het routinematige werk uit het salesproces gehaald. Denk hierbij bijvoorbeeld aan automatische mailings, het uitsturen van offertes en het handmatig verwerken van transacties. Alles wat hier al geautomatiseerd wordt, is in principe gewonnen tijd dat gebruikt kan worden voor het echte salesproces en interactie met klanten.

Odoo verkoop applicaties
Hoe Odoo salestechnologie je verkoop kan boosten
Odoo heeft verschillende apps in zijn arsenaal die het voor salesprofessionals handig maken om inzicht te krijgen in verkopen, en de daarbij horende transacties af te handelen. Enkele voorbeelden:
- Odoo Verkoop: Met de verkoopmodule van Odoo maak je snel en efficiënt offertes op voor je klanten, zet je deze om in verkooporders en laat je klanten bevestigen met een elektronische handtekening. Daarnaast heb je met Odoo Verkoop de mogelijkheid om aan cross- en upselling te doen.
- Odoo CRM: Met de CRM module van Odoo heb je in één glimps een overzicht van de status van je orders en samenwerkingen met klanten. Bovendien weet je met het handige dashboard meteen waar andere salesprofessionals mee bezig zijn.
- Odoo Facturatie: Met de Facturatie module van Odoo stuur je automatisch professionele facturen uit op basis van verkooporders, leveringsbonnen of contracten. Ook kan je transacties sneller afhandelen dankzij de automatische betalingsherinneringen.
Jouw salesomgeving opzetten in Odoo?
Bij Digimedio is het onze doelstelling om salesprocessen in bedrijven efficiënter te maken met Odoo. Interesse in een geautomatiseerde salesomgeving voor jouw bedrijf? Neem gerust contact op met onze experten voor meer informatie.
Contactgegevens
Maatschappelijke zetel
Putten 6
2320 Hoogstraten
+32 (0)3 605 71 61
info@digimedio.be
BE0828.708.414
Bureau & development
Putten 6
2320 Hoogstraten
support@digimedio.be voor technische vragen