Odoo 16, de beste Odoo ooit

We zijn verheugd om de release van Odoo 16 aan te kondigen, de snelstemooiste en meest intuïtieve versie die er is!

Het afgelopen jaar hebben de Odoo R&D-teams zich gericht op het enorm verbeteren van veel bestaande functies en het ontwikkelen van de functies waar onze klanten het meest om vroegen. We zorgden voor meer business intelligencegloednieuwe rapportage voor voorraad/MRP, een volledig front-end website-app, een algehele prestatieverbetering en nog veel meer.

Dit alles terwijl we natuurlijk nieuwe apps uitbrengen. Dit jaar komt met de gloednieuwe Knowledge-app, een oplossing die je helpt bij het beherensamenwerken en delen van kennis met je bedrijf. Daarbij komen de vernieuwde dashboards van Odoo. Die zijn omgezet in op spreadsheets gebaseerde rapporten.

Met alle middelen en inspanningen, kunnen we gerust zeggen dat Odoo 16 dé softwareoplossing is die uw bedrijf nodig heeft.

Laten we dus zonder verder oponthoud eens kijken wat de nieuwe versie voor ons in petto heeft.

Een verhaal van snelheden

Odoo 15 was al snel. Maar raad eens? De prestaties van Odoo 16 zijn verbeterd over de hele tech-stack. Om u een paar voorbeelden te geven, betekent dit dat gemiddeld:

  • Het openen van een factuur vanuit de backend gaat 3,7 keer sneller.
  • Er zijn gemiddeld 2,4 keer minder SQL-query's per URL.
  • eCommerce-pagina's worden 3,9 keer sneller geladen.

Laten we nu, voor de meer technisch ingestelde mensen, in enkele details duiken.

Op de webclient gebruiken bijna alle JavaScript-componenten nu OWL 2, wat betekent dat backend-weergaven tot 20 keer sneller worden geladen! Dat is natuurlijk niet de enige verbetering: het aantal CSS-regels daalde met 68%, de prestaties van de chatter zijn verbeterd dankzij volledige refactoring en het aantal externe procedureaanroepen is verminderd.

Voor het netwerk zijn we erin geslaagd de latentie te verlagen door het aantal HTTP-aanroepen te verminderen, wat een reductie van gemiddeld 35% is in de gegevensomvang van views, en het gebruik van NGINX om grote bestanden aan te leveren.

Met betrekking tot zakelijke functies zijn we overgestapt van de 'onchange'-methode naar het gebruik van berekende velden. Voorheen kostte het maken van 50 facturen met elk 50 regels 79,5 seconden om te berekenen. Nu duurt het slechts 19,44 seconden.

Het serverframework is ook sterk verbeterd. Met de introductie van fragmentcaching zijn de prestaties van alle webpagina's drastisch verbeterd.

En dat is niet alles voor het serverframework: vertaalde velden gebruiken nu JSONB-velden in plaats van 'ir.translation'-tabellen, nieuwe geoptimaliseerde indexen zijn beschikbaar, sessies worden alleen opgeslagen als standaardwaarden worden gewijzigd, backend-weergaven worden in de cache opgeslagen en het koud laden van menu's is geoptimaliseerd.

Genoeg technische materie? Laten we enkele vernieuwde modules in detail bekijken.

Boekhouding

Odoo Boekhouding heeft al enorm geprofiteerd van de recente refactoring en werd een van de beste realtime boekhoud-apps. Toch hebben we dit jaar een extra stap gezet om de meeste processen zo pijnloos mogelijk te maken.

We zijn begonnen met het verbeteren van de navigatie in de app. Zoals gewoonlijk zijn we lokalisatiepakketten blijven toevoegen en bijwerken, en we zijn verheugd aan te kondigen dat nu 70+ landen worden gedekt.

De nieuwe bankafstemmingswidget verbetert de gebruikerservaring enorm. Alles is overzichtelijker en schoner, waardoor het proces nog sneller gaat.

Met de Accounting Firms-modus is het coderen van facturen nog nooit zo snel geweest: stel het contact en het totaalbedrag in, en dat is alles!

Rapportage

Het rapportagegedeelte is helemaal opnieuw gedaan; u hoeft zich nooit meer zorgen te maken over het vinden van de benodigde informatie.

Kun je geen genoeg krijgen van boekhoudkundige analyses? We hebben een nieuwe analytische widget op facturen toegevoegd om analytische distributie, analytische plannen en analytische distributiemodellen te vergemakkelijken. U kunt nu financiële rapporten opsplitsen en analyseren volgens analytische rekeningen en plannen.

En dat is nog maar het begin. Om een paar van de nieuwe functies te noemen: waarschuwingen voor kredietlimieten, terugkerende facturen, kortingen voor vroege betalingen, Storno-boekhoudondersteuning, enz. 

Wanneer dashboards spreadsheets ontmoeten

Laten we eerlijk zijn, rapportagedashboards waren behoorlijk vervelend om te gebruiken. Dat konden we natuurlijk niet eeuwig laten duren. Alle dashboards – inclusief de gelijknamige app – zijn omgezet naar op spreadsheets gebaseerde rapportages. U kunt ze nu gebruiken voor te editeren of geavanceerde berekeningen!

Daarom hebben we veel aandacht besteed aan het verbeteren van Spreadsheet. Om een paar van de belangrijkste wijzigingen te noemen: u kunt nu records zien in de lijstfunctie, XLSX-bestanden converteren naar het Odoo Spreadsheet-formaat, of een nieuwe set functies gebruiken om boekhoudkundige maatregelen te krijgen.

Maar wacht, dat is niet alles. Met trots kondigen we aan dat de Spreadsheet-bibliotheek open source is in LGPL. Odoo Spreadsheet wordt de eerste open-source oplossing waarmee u samen werkbladen kunt bewerken en Excel-bestanden naadloos kunt importeren/exporteren – met ondersteuning van tabellengrafiekenbevroren deelvenstersverborgen kolommen en rijen en meer dan 200 functies!

Website en e-commerce: tussen intuïtie en volledigheid

Dit jaar hebben we onze energie gestoken in het verbeteren van zowel de UI als de UX van onze website en e-commerce apps. Je website is nu direct toegankelijk door op het app icoon te klikken. U hoeft niet meer door het dashboard van de Website-app te gaan.

Alle menu's zijn ook vernieuwd om alles intuïtiever te maken. Producten, loyaliteitsprogramma's, etc. zijn met één klik te bereiken. Natuurlijk komt alles met meer nieuwe bouwstenen, opties en widgets. Je kunt de video hieronder bekijken om een overzicht te krijgen van al die nieuwe dingen. Onze Website-app was nog nooit zo snel en gebruiksvriendelijk.

De hele e-commerce-app is opnieuw bedacht om hem intuïtiever te maken en tegelijkertijd meer en meer functies te bieden. Er zijn ook nieuwe opties beschikbaar, dus uw e-commerce-catalogus en pagina's zijn uniek. Om het te versterken, hebben we ook een koppeling toegevoegd aan Plausible.io. Met deze integratie kunt u uw website- en e-commerce-statistieken rechtstreeks vanaf uw website volgen.


Tegelijkertijd is uw verkoopfunnel nu meer aanpasbaar dan ooit:

Verschillende nieuwe betalingsproviders, zoals RazorpayAsiaPay en nog veel meer, zijn toegevoegd om u meer mogelijkheden te bieden.

  • Uw klanten kunnen nu genieten van snel afrekenen en automatisch aanvullen van adressen.
  • Upselling-blokken kunnen nu worden aangepast.
  • Alle attributen en varianten zijn nu toegankelijk vanaf de front-end.

En nog veel meer!

Houd er ten slotte rekening mee dat de Website-app 2,4* minder SQL-query's per URL zal hebben, terwijl de e-commerce-app 3,9* sneller zal zijn bij het laden van pagina's. Het is niet nodig om te zeggen dat uw wereldwijde SEO dol is op dit nieuws!

Soepelere productie- en voorraadprocessen

Om uw leven nog gemakkelijker te maken, heeft Odoo ongelooflijke inspanningen geleverd om verschillende aspecten van zijn MRP- en Inventory-apps te verbeteren. We hebben nieuw gedrag toegevoegd aan de functie Voorraadaanpassingen, zoals opslagcategorieën en laatste teldatum. Alle rapportages van de Inventory-app zijn ook volledig vernieuwd, waardoor het nu veel gemakkelijker is om te navigeren, dankzij de nieuwe herwerkte menu's.

Maar dat is niet alles. Odoo 16 wordt geleverd met verschillende andere verbeteringen. Het is nu mogelijk om te beslissen of backorders automatisch worden aangemaakt of niet per type bewerking, maar ook om aanvulling op specifieke locaties te automatiseren door ze in te stellen als Aanvullingslocaties.

Wat betreft MRP zijn er aanzienlijke verbeteringen aangebracht in het Structuur- en Kostenrapport. Het ontwerp is volledig vernieuwd en heet nu Overzicht. Aan de designkant is ook de Tablet View verbeterd om hem completer te maken (integratie van bijvoorbeeld een ECO pop-up).
 


U kunt nu ook bewerkingsafhankelijkheden op de stuklijst maken die de planning en status van werkorders dynamisch beïnvloeden. Vervolgens kunnen productieorders worden gesplitst voor batchproductie en worden toegewezen aan verschillende werknemers of afdelingen. Het tegenovergestelde is ook waar, wat betekent dat u productieorders kunt samenvoegen voor batchproductie of planningsdoeleinden.

Ten slotte kunnen onderaannemers in de productie nu hun productie registreren via hun klantenportaal, nadat ze de nodige toegangsrechten hebben gekregen.

Eenvoudig kennis beheren en delen

Heeft u zich ooit afgevraagd hoe u uw bedrijfskennis beheert? Hoe maak je een intern document dat door je team kan worden gelezen en bewerkt? Is het mogelijk om een kopie van een artikel te maken of de hele hiërarchie te dupliceren? Is het mogelijk om dat allemaal te doen zonder verschillende externe oplossingen of labyrintische mapstructuren te gebruiken? Nou, het antwoord is ja op allemaal!

Odoo 16 wordt geleverd met een nieuwe intuïtieve app genaamd Knowledge. Met deze app kun je artikelen en hun hiërarchie maken of dupliceren om je bedrijfskennis te delen en zelfs intern door iedereen aanpasbaar te maken.

Hoe kan het worden aangepast? Dankzij vele functies, waaronder een omslagkiezer, geneste artikelen of ingesloten weergaven (bijvoorbeeld voor informatie van andere Odoo-apps). Vervolgens kunt u inhoudsopgaven, indexen en overzichten in artikelen invoegen om geneste inhoud weer te geven.

Oh, en omdat de Odoo Knowledge-app adembenemend is, geeft het een respijtperiode aan uw verwijderde artikelen voordat ze permanent worden verwijderd. We weten nooit; een misklik kan snel gebeuren.

Meer weten?

Zoals u kunt zien, kan Odoo 16 uw bedrijf op vele manieren helpen groeien!
Wil je meer weten hoe wij jou en je bedrijf tot een hoger ‘digitaal’ niveau kunnen helpen?

Contacteer ons vandaag nog op 03/605 71 61 of via e-mail op info@digimedio.be.

Contactgegevens

Maatschappelijke zetel
Putten 6
2320 Hoogstraten
+32 (0)3 605 71 61
info@digimedio.be
BE0828.708.414

Bureau & development
Putten 6
2320 Hoogstraten
support@digimedio.be voor technische vragen