Odoo v15 is out: een overzicht van nieuwe features

Als ondernemer wil je altijd beter doen: beter je klanten helpen, beter je bedrijf beheren en beter je diensten aanbieden. Gelukkig moet je een betere oplossing niet ver gaan zoeken, want ons favoriete ERP-systeem kwam net uit met een vernieuwde versie: Odoo 15.

Odoo-getrouw staat ook de update naar Odoo 15 weer bol van revolutionaire veranderingen. Deze kunnen we in één blogbericht helaas niet allemaal uit de doeken doen. Daarom hebben we hieronder alvast enkele van de belangrijkste apps en bijhorende nieuwigheden op een rijtje gezet.

Odoo Website

Genereer gepersonaliseerde websitetemplates

Een van de eerst nieuwigheden in Odoo 15 treffen we aan in Odoo Website, de applicatie waarmee je snel en gemakkelijk je website kan bouwen. In Odoo 15 bevat de Website-app een nieuwe AI-engine die je in enkele klikken helpt om het design van je website te ontwikkelen.

En wanneer we eenvoudig zeggen, bedoelen we ook echt eenvoudig. Je upload je bedrijfslogo, kiest wat voor soort website je wilt, wat het het doel voor je website is en welke pagina’s & functionaliteiten je wilt. Vervolgens zal Odoo op basis van je voorkeuren – en de kleuren van je logo – verschillende templates genereren. Al wat jij dan nog moet doen, is het template kiezen waar jij mee aan de slag wilt. Zo kan je meteen beginnen met je website aan te passen en op punt te stellen.

Odoo CRM

Optimaliseer je klantbereik en klantrelaties

Een tweede Odoo-app die gronding onder handen is genomen is Odoo CRM. Zo heeft Odoo twee nieuwe functionaliteiten toegevoegd om jou te helpen potentiële klanten beter in te schatten en te bereiken. Via de eerste functionaliteit, de predictive lead scoring feature, gaat Odoo online data en machinaal leren combineren om belangrijke kenmerken van je huidige klantenbestand te identificeren. Deze kenmerken kan je dan spiegelen aan potentiële klanten (leads) om deze beter in te schatten. Zo kan je ook een beter idee krijgen over je leads en hoe waarschijnlijk het is dat je deze effectief tot klant kan converteren. Op basis hiervan kan je sales team ook hun tactieken voor leads bijsturen.

De tweede nieuwe functionaliteit in Odoo CRM, de opportunity feature, helpt je om dubbele leads op te sporen en te synchroniseren zodat alle informatie en documenten uit beide leads in één lead ondergebracht worden. Op deze manier weet je ook zeker dat je teams steeds alle informatie van een lead voorhanden hebben. Ten slotte helpt de opportunity feature je ook om alle kansen – inclusief verloren kansen – per lead te bekijken.

Odoo Point of Sales

Stroomlijn je verkoopprocessen

Een derde Odoo-app met tal van nieuwe functionaliteiten en kenmerken is Odoo POS (Point of Sales). De vernieuwingen in deze app staan allemaal in het teken van een hogere gebruiksvriendelijkheid en het stroomlijnen van je verkoopprocessen. We geven graag enkele voorbeelden:

Als je je eigen (fysieke) winkel hebt, heb je met Odoo POS letterlijk altijd alle informatie bij de hand. Van op je apparaten kan je rechtstreeks producten, prijslijsten en beschikbare voorraden raadplegen en kan je ook producten meteen voor de klant toevoegen aan het winkelmandje. Daarnaast kan je ook kortingen toepassen en is Odoo POS ook draadloos te linken aan al je andere apparaten, zoals je kassa, bonnenprinter, betaalterminal en barcodescanner. Heb je één of meerdere producten of diensten verkocht? Dan laat Odoo POS je in Odoo 15 ook toe om hiervoor meteen een lever- of verzendorder aan te maken.

Verder introduceerde Odoo 15 ook een speciale functie voor de verkoop aan en opvolging van B2B-klanten, iets wat bijna geen enkele andere POS-app aanbiedt. Via Odoo POS kan je al je B2B-klanten en hun bestellingen bekijken. Als klanten dan nog openstaande kredieten hebben, kan je deze bijvoorbeeld een herinnering sturen of instellen dat deze eerst hun openstaande kredieten moeten betalen alvorens ze een nieuwe bestelling kunnen plaatsen.

De voorbeelden hierboven zijn slechts enkele van de vele nieuwe functionaliteiten in Odoo POS, waarvan het totaalpakket uiteindelijk neerkomt op een volledige en naadloze integratie met je webshop, CRM en andere achterliggende systemen.

Odoo Projecten

Beheer projecten en delegeer taken efficiƫnter

De vierde app die met Odoo 15 een belangrijke update heeft gekregen en die we alvast willen bespreken, is Odoo Projecten. Binnen Odoo Projecten kan je alle lopende projecten en bijhorende taken volledig beheren en coördineren. Met behulp van een overzichtelijke Gantt-grafiek kan je gemakkelijk projecten inplannen en bekijken. Per project kan je vervolgens in een Kanban alle taken onder een project bekijken en ordenen. Bepaal zelf de volgorde van taken en taakafhankelijkheden en wijs met een klik op de knop de juiste mensen aan de juiste taken en projecten toe. Voor deze laatste stap houdt Odoo Projecten tevens automatisch rekening met overlappingen of afwezigheden.

Via tal van handige grafieken kan je in Odoo Projecten ook een overzicht krijgen van de status, het budget, de kosten en de inkomen van projecten. Deze kan je dan ook gebruiken om projecten in de toekomst te optimaliseren.

Odoo Inventory

Volg voorraden en magazijnprocedures op

Een laatste geüpdatete Odoo-app die waar we nog kort willen overgaan is Odoo Inventory. Binnen Odoo Inventory zijn alle bestaande functies van de app geüpgraded voor een overzichtelijkere en betere werking. Zo werkt de Inventory-app met real-time data omtrent je voorraad en magazijn(en) en vertaalt de app deze in tal van overzichten om alle informatie beter en makkelijker begrijpbaar te maken.

Met de bijgewerkte functies kan je je voorraad en magazijn efficiënter beheren en kan je alle procedures voor je magazijnen tegelijkertijd of per magazijn bekijken. Op deze manier kan je gerichter gegevens rond bestellingen en leveringen verwerken, alsook voorraadbeheer in je magazijn(en) beter overzien.

Naast de updates in de app zelf is Odoo Inventory nu ook sterk geïntegreerd met de verkoopapplicaties van Odoo. Zo kan je sales team producten en voorraden rechtstreeks in de Sales-app of POS-app bekijken en kunnen zij hun verkoopbeheer hier ook perfect op afstemmen.

Contacteer ons vrijblijvend

Aan de slag met Odoo 15?

De 5 Odoo-apps en bijhorende nieuwigheden die we in dit blogartikel hebben besproken zijn nog maar the tip of the iceberg. Dus wil je graag meer informatie over Odoo 15? Contacteer ons dan vrijblijvend via onderstaand formulier! Of wil je graag Odoo 15 al eens in actie zien? Dan kan je bij ons ook een gratis demo aanvragen.

Contactgegevens

Maatschappelijke zetel
Putten 6
2320 Hoogstraten
+32 (0)3 605 71 61
info@digimedio.be
BE0828.708.414

Bureau & development
Putten 6
2320 Hoogstraten
support@digimedio.be voor technische vragen